Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Lekkere tomato’s!

Ik ben al 29 jaar op deze wereld en heb nooit tomaten gegeten anders dan die in de tomatenketchup van Heinz of als bodembedekker op de pizza.

Dankzij Bustani (en mijn moeder) is daar verandering in gekomen. Vorig jaar bestelde ik via de website van Bustani wat zaadjes en besloot toen om ook eens tomaten te gaan proberen. En met redelijk succes! Vier tomatenplanten groeiden tot zo’n ruime halve meter (en da’s op zich niet heel groot geloof ik, maar och, voor een eerste keer…😉 ). Diverse keren kon ik oogsten en ik heb ze bijna allemaal zelf opgegeten. Lékker dat ik ze vond! Wie had dát gedacht🙂

Tomaten uit de supermarkt vond ik altijd wat zurig en dat is voor mij het niet-lekkere er aan. Deze zelf gekweekte tomaten hadden dat zurige niet en smaakten gewoon naar echte tomaat. Van mijn moeder kreeg ik halverwege de zomer nog een emmertje met een kluitje tomatenplantjes. Ik besloot de grootste 15 eruit te pikken en op te potten voor in de kas. Wederom met redelijk succes, want het was natuurlijk al vrij laat in het seizoen. Deze plantjes bleven vrij klein, zo’n 25 centimeter. De tomaten die eraan kwamen waren ook klein, formaat knikker. Volgens mij waren het dus cherrytomaatjes. Heerlijk zoet!

Maar! Nu zijn alle tomaatjes op😦 Op een paar na, die nog af moe(s)ten rijpen. Maar ik wil deze tomaten volgend jaar ook weer! De Balkonstar kan ik natuurlijk opnieuw kopen, omdat ik daarvan de naam heb. Maar van die cherrytomaatjes niet dus daar moest ik een andere oplossing voor vinden. En die heb ik gevonden, want je kan gewoon zaad uit eigen tomaten winnen. Ik heb geen idee of de tomaten raszuiver zijn, maar goed dat ontdek ik dus volgend jaar wel🙂

Op internet heb ik gezocht naar de beste methode om tomatenzaadjes te winnen. Heel makkelijk eigenlijk🙂

  • snij de tomaat door midden
  • pulk de zaadjes eruit en doe ze in een (schoon) jampotje of een glas
  • doe er wat water bij
  • sluit het potje/glas af
  • wacht een week; het goedje gaat gisten (/schimmelen)
  • haal de zaadjes er uit en spoel ze goed af met schoon water
  • laat ze drogen op bakpapier
  • Voilá je eigen tomatenzaadjes (5 jaar houdbaar)

Dus…..hier staat een potje met cherrytomatenzaadjes, ready to rot😉

3 Reacties

  1. *bloos bloos*

    Mooi dat ze in de smaak vielen! Er is ook nog een andere manier van zaden oogsten van de tomaat. Ik ga even kijken voor je en dan stuur ik je het linkje even door.

    Ready to rot :rofl:

    26 oktober 2010 om 22:44

  2. 😀

    Ik ben benieuwd naar linkje! Dank alvast!

    27 oktober 2010 om 08:27

  3. Pingback: Voorzaaien en voorjaar « Garden Blog

Geef een reactie

