Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Herfst in de tuin

Wat kun je allemaal doen in de herfst? Ik breng mijn tijd in de tuin momenteel vooral door met blad vegen. En dan alleen van de grasvelden af. In de tuin mag het fijn blijven liggen. Bij onze buurvrouw staat een enorme esdoorn in de tuin, van zo’n 14 meter hoog en zes meter breed. Je kunt je voorstellen dat wij ook aardig wat blad meekrijgen…..


Aangezien ik pas één compostbak vrij had gemaakt, heb ik die nu in gebruik om bladcompost te maken. Die zit dus inmiddels al een week of 2 vol met bladeren. De rest van het blad gebruik ik als afdeklaag in de tuinen en in de moestuinbakken. Vandaag ben ik daarmee begonnen. Volgens Madame ZsaZsa werkt dit trucje met kranten goed tegen alle onkruid en rest-plantjes die in bakken willen groeien.

Ik heb het iets anders aangepakt. Eerst de bakken ontdaan van de rest van de plantjes en onkruid. Daarna het zand omgespit en netjes aangeharkt. Hierdoor is de compost die ik er al op verdeeld had, gelijk mooi ingewerkt. Bovenop twee handjes vol koemestkorrels, daar over heen een laag bladeren en afdekken met krantenpapier en stenen. Zo wordt de grond goed bemest, de bladeren vergaan (hopelijk grotendeels) en het onkruid wordt uitgeroeid. Zo kan ik volgend jaar weer met kant en klare moestuinbakken beginnen. Ik hoef alleen de restjes van het krantenpapier en de bladeren eraf te halen en dan kan ik gelijk inzaaien.

Wat je verder natuurlijk niet moet vergeten is het afsluiten van de buitenkraan, pompen en filtersystemen uit de vijver halen en droog en schoon wegzetten, grondwaterpomp afsluiten en vorstvrij wegbergen. Vooral dat laatste zullen wij dit jaar niet vergeten aangezien het ding vorige winter kapot was gevroren…. Duur grapje. Dus dat doen we niet weer😉

De herfst is bij uitstek geschikt om (vaste) planten te vermeerderen en te verplaatsen. Zo hebben we dankzij een aantal lieve mensen al heel wat planten gekregen en in onze tuin geplant. Zelf gaan we nog een boom verplaatsen (aankomend weekend) met hopelijk goed resultaat. De bladeren zijn er bijna allemaal af en dit is dus de perfecte tijd voor het verplaatsen. Het was al een paar weekenden eerder geplanned, maar steeds uitgesteld, naar aanleiding van het weer. Hoe dichter bij de winter, hoe beter, voor een moerbei (hoge boompje op de foto hieronder). Dus zolang er nog geen erge vorst voorspeld was hebben we het steeds uitgesteld. Maar zodra de bladeren afgevallen zijn moet hij verplaatst worden. Dan kan hij nog even settelen op zijn nieuwe plaats en kan daarna in ruststand. Dit winter pakken we hem wel in, zodat hij in elk geval niets van de koud te lijden heeft.

Veel mensen snoeien hun planten en struiken ook in het najaar, dat doe ik niet. Rozen, guldenroede, zonnebloemen, struiken met bessen en andere planten zijn namelijk ook vogelvoer. Vogels houden van zaden, pitten en rozenbottels. Dat is voor mij de voornaamste reden om niet in de herfst te snoeien.

En het ziet er natuurlijk veel mooier uit als er sneeuw ligt. Als je alles snoeit is het zo kaal. En kun je ook geen mooie plaatjes schieten😉

Verder is de herfst natuurlijk hét zaadjes-verzamel-seizoen en de tijd om voorjaarsbollen te planten. Dat heb ik ook al volop gedaan allebei. Er liggen nog een paar soorten zaden te drogen (paprika, clematis, phlox) en er ligt nog één zakje paarse tulpen die deze week de grond ingaan.
De koude bak past precies op de nieuwe moestuinbak waar ook de knoflook in zit. Dus in de koude bak ga ik nog wat zaaien, waarschijnlijk veldsla en spinazie. Eens kijken hoe dat gaat, in de herfst en aankomende winter.

Geef een reactie

