Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Vogels bijvoeren: do or don’t

Ik weet niet beter of men discussieert altijd over het wel en niet bijvoeren van (tuin)vogels in de winter.

Ik doe het zelf eigenlijk al jaren wél. Maar alleen in de winter. Omdat ik denk dat ze het dan wat moeilijker hebben dan in de zomermaanden en dus wel wat hulp kunnen gebruiken. Zo staan er dus nu weer 2 vogelhuisjes met voer klaar op het voorste grasveld. Een tiental mezenbollen hangt hier en daar. Wat voer betreft, daar gebruik ik onbewerkte havermout (Lidl) en gemengd vogelzaad (Action) voor.

In de tuin zelf probeer ik ook zoveel mogelijk pro-vogeltjes te zijn.  Dit betekent voor nu vooral; niet snoeien. Zodat zaadjes, rozenbottels en uitgebloeide zonnebloemen uitgepikt kunnen worden. Ook plant ik zoveel mogelijk planten en heesters aan die ook in de smaak vallen bij mijn gevederde tuinvriendjes😉

Op de wensenlijst staan nog een aantal heesters die ik als een soort vogel-eet-festijn aan wil planten als afscheiding ( we hebben nu voornamelijk hekwerk tot een hoogte van 1,20 meter. Vanwege de inkijk die er toch wel is vanuit de buurt, willen we toch een afscheiding van zo’n 1,80 meter en dan liefst een natuurlijke afscheiding. Pro vogels in de tuin is er al: gelderse roos, rozen, vlierbes, clematis, hazelaar, kamperfoelie, robinia, esdoorn (bij de buuv😉 ) en bruidssluier, mispels,  sierappel, hulst en hortensia. Op de verlanglijst (als afscheiding dus vooral) staan nog duindoorn, vuurdoorn, viburnum (sneeuwbal) en liguster. Niet als heester, maar erg gewenst zijn dan nog bramen, kardinaalsmuts, lijsterbes en meidoorn.

Hiermee zullen de vogels zich wel vermaken in de herfst en winter! Bijvoeren zal ik alsnog wel doen maar ik hoop via bovenstaande aanplantingen nog meer vogels te kunnen lokken in de tuin. Qua wintervoer wil ik het liefst ook diverse soorten lokken, wat betekent dat ik niet alleen kant en klaar gemengd zaad zal geven, maar ook specifiek per soort een voederplek zou kunnen inrichten. Vooralsnog allemaal toekomstmuziek, maar het blijft prettig om te ontdekken en beslissen wat belangrijk zal zijn in de tuin en zodoende de inrichting er op aan te passen.

Wat bijvoeren betreft is het dus wat mij betreft een dikke DO. En de vogelbescherming denkt dat ook zo over (jaarrond, zelfs) dus dat zit wel snor. Voor meer voertips en weetjes: de Vogelbescherming!


2 Reacties

  1. vuurbloem

    Leuke blog. Het voeren van de vogeltjes doet me denken aan vroeger thuis. Mijn moeder zette de kerstboom eind december buiten in de tuin en we versierden de boom vervolgens met slingers van pinda’s en vetbollen. Ontzettend leuk🙂

    Ik zou de vogels best willen voeren alleen ben ik bang dat er dan alleen duiven op af komen die mijn balkonnetje onder schijten😦 Ik woon bijna in de binnenstad dus veel duiven. Ook zitten er wel meesjes hier en daar en merels maar veel duiven vooral!

    10 november 2010 om 00:22

  2. Hé Vuurbloem🙂
    Mooi verhaal en mooie traditie om te gaan instellen! Vinden de kinderen vast leuk om te doen😀

    Jammer van de duiven, kan me voorstellen dat je daar inderdaad niet op zit te wachten op je balkon😦
    Ik moet zeggen dat ze hier ook wel zitten, maar ik heb ze nog niet gezien bij de voerhuisjes. Vorig jaar waren ze wel veelvuldig aanwezig…

    10 november 2010 om 20:06

Geef een reactie

