Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Schaduwtuin

In december 2008, tussen kerst en oud & nieuw, kwamen we samen met de makelaar ons huidige huis bezichtigen. Het huis was (en is🙂 ) mooi, maar waar ik werkelijk voor viel was natuurlijk de tuin. Op dat moment lag er sneeuw, veel sneeuw. Toch konden we duidelijk zien dat er lange tijd niets was gedaan aan de tuin. Ook bij de buurvrouw was er jarenlang niets gebeurd, met als gevolg dat er bij haar een compleet bos groeide. Helaas zorgde dat voor vrij veel schaduw in onze tuin.

In december 2009 werd haar bos gekapt,

waardoor we ineens heel erg veel meer licht en vooral ook zon in de tuin kregen! Hiephoi! Toch zijn er nog een aantal plaatsen in de tuin waar amper tot geen zon komt. Leuk dus om na te denken over schaduwplanten voor daar. Vroeger, toen ik nog jong en onwetend was😉 , dacht ik dat schaduwplanten alleen maar saaie dingen met weinig kleur waren. Inmiddels weet ik wel beter.

Direct achter ons huis is de één na grootste schaduwplek qua tuin. Daar staat inmiddels in de border; vingerhoedskruid, salomonszegel, Kaukasisch vergeet-me-nietje, lavas, valeriaan (die het uitmuntend doet!), lampionplant, lavendel (eigenlijk beiden zonplanten) en ééndagsbloem. Ook viooltjes en wat tulpen en plukken kruipend zenegroen doen het er prima.

Omdat de borders tegen de muren van de garage en het huis aan gelegen zijn, wil ik nog wel wat planten voor in hangpotten daar. Ook moet er hier en daar nog wat bij, want kalig. Ik wil op den duur geen aarde meer zien in de tuin, het mag (moet) lekker vol! Mijn oog is al gevallen op schuimkaars, meer soorten van de vingerhoedskruid, lelietje der dalen, longkruid, akelei (ga ik zaaien), maagdenpalm (komt uit de voortuin) en wat siergrassen.

Ook rondom een deel van de vijver zoek ik nog naar mooie schaduwplanten. Binnenkort het web maar weer eens op voor inspiratie!😉

4 Reacties

  1. vuurbloem

    Gezellige blog heb je!

    Ik zal mijn moeder eens tippen over de schaduwplanten die je noemt. Zij heeft een schaduwtuin en mogelijk zit er iets bij wat ze nog niet heeft of kent.

    11 november 2010 om 18:45

  2. Of andersom!🙂 Als zij nog makkelijke plantentips heeft?🙂

    11 november 2010 om 21:25

  3. vuurbloem

    Tips misschien niet. Zij heeft een lastige tuin met droge zandgrond waardoor niet alles even gemakkelijk groeit. Planten die zij onder andere in haar tuintje heeft: Varen, kerrieplant, hortensia, vrouwenmantel en maagdenpalm (nog wel veel meer hoor maar dat weet ik zo gauw niet). Ik kon haar tippen over de Salomonszegel🙂 Dus ik denk dat ik die haar een keer cadeau ga doen!

    14 november 2010 om 00:44

  4. He, kerrieplant kende ik nog niet, thanx! Rest staat hier ook (of nouja….varens niet meer, die heb ik er uit gehaald)😉

    Salomonszegel is mooi!

    14 november 2010 om 21:16

Geef een reactie

