Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Kinderen in de tuin

Eerder al blogde ik over de vijver in de tuin in combinatie met kinderen in het gezin. Daar ga ik het dus nu niet meer over hebben🙂

De kinderen vinden het heerlijk in onze tuin. Lekker ravotten op het speelhuis (met glijbaan, schommels, klimtouw, touwladder en zandbak), voetballen, skippyballen en fietsen. Favoriete bezigheid is toch wel racen met de zandwagens in de moestuin (daar kan je zo lekker de bocht om scheuren langs de moestuinbakken)

En in de zomermaanden natuurlijk het zwembadje. Zoon van 4 is momenteel erg in de ‘mag ik mama helpen?’-fase. Errug handig met bijvoorbeeld blad vegen en onkruid wieden. Ook hebben we samen bollen geplant en dat vind ie allemaal machtig interessant. Dus het plan is om volgend jaar voor hem een aparte moestuinbak hebben. Waar hij zelf mag beslissen wat er in komt (ik gok op broccoli, boontjes en aardbeien😀 ).

Waar ik erg van geniet is om ze wat kennis over het leven in de tuin bij te brengen. Al betreft dat vooralsnog alleen de oudste van vier die er interesse in heeft. Heeft natuurlijk ook te maken met mijn eigen belangstelling op het biologische vlak. Mijn oma en mijn moeder hebben mij vroeger ook veel diertjes, planten en tuindingen geleerd dus het is voor mij heel logisch dat ik dat ook doe. Zo lopen we in de kikkertijd al automatisch heel zachtjes richting vijver, waar we vervolgens altijd tellen hoeveel kikkers we zien. Ik leer oudste om de herkenbare vogels te onderscheiden (roodborstje, merel, ekster, duif), ik laat lekker geurende bloemen altijd ruiken aan de kinderen. Dat resulteert dan in dit soort taferelen;

Ook was zoon heel nieuwsgierig naar hoe het allemaal ging met de moestuin dit jaar. Hij is gek op boontjes en vond het plukken ervan dus geweldig leuk. Vooral de paarse boontjes die later in de pan naar groen verkleurden vond ie waanzinnig! Toverboontjes, noemen we ze😉 Door de moestuin heeft hij ook spinazie leren eten (hoezee!) en heeft hij sla geprobeerd (echt niet lekker!) en snijboontjes gegeten (ook wel lekker).

In de gewone tuin mogen ze niks plukken, tenzij papa of mama het oké vinden. Dat weten ze en daar houden ze zich -wonderbaarlijk genoeg- redelijk goed aan. Er zijn uiteraard wel wat tulpen, zinnia’s en lelies gesneuveld, maar het viel me echt heel erg mee. Misschien helpt het dat ze wel alles wat in het gras staat mogen plukken. Zo hebben ze diverse bosjes bloemen voor op tafel geplukt van paardenbloemen en madeliefjes

Net als bij het vijver-gebeuren zijn er veel mensen die vinden dat het een onnodig risico is; giftige planten. Nu staan er redelijk wat in de tuin zoals taxus, vingerhoedskruid, diverse nachtschade’s, Italiaanse aronskelk, herfsttijloos, lelietje der dalen, helleborus, doornappel, karmozijnbes en zo vast nog wat meer. Ik ben van mening dat je kinderen heel goed aan kunt leren om niet in de tuin te gaan trekken en (eventueel) eten. Natuurlijk dien je als ouder op te letten🙂 maar juist wanneer je ook dingen toestaat (plukken in moestuin, bloemen uit gras) weten ze; oh dat mag wel en dat mag niet. Bovendien kan je al snel uitleggen dat ze van bepaalde dingen een zeer buikje of een ziek lijfje krijgen. Over het algemeen willen kinderen dat toch niet, want dan kunnen ze niet meer buiten spelen…

Het zijn echte buitenkinderen, dat wordt overigens ook erg gestimuleerd op de Kindergarten waar ze naartoe gaan. Elke dag wordt er buiten gespeeld, weer of geen weer. Goed voor ze. Thuis gaan we vaak ook nog eens naar buiten en zeker in de weekenden zijn we veel buiten te vinden. Gelukkig vermaken ze zich wel😉

2 Reacties

  1. Wat een lieve blog! Heerlijk om te lezen hoe jij en je kinderen genieten van de tuin en al het moois en lekkers dat je tuin te bieden heeft.

    16 november 2010 om 08:54

  2. *bloos*🙂

    16 november 2010 om 09:47

Geef een reactie

