Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Voorzaaien en voorjaar

Na alle mistroostige en depressieve dagen afgelopen week, was het vandaag heerlijk weer om buiten te zijn! En dat hebben we dus ook volop gedaan. Na het ontbijt laarzen en de tuinjassen aan en hup, naar buiten met zijn allen. De kinderen hebben lekker gespeeld in de tuin en wij hebben wat zooi opgeruimd en bekeken of alles de winter heeft overleefd.

De moerbeiboom lijkt het overleefd te hebben ondanks dat ik hem niet heb afgedekt (vergeten), de kleine glansmispel uit de voortuin ook. Er zwommen alweer vissen rond in de vijver, vorig jaar waren ze veel later weer boven. Net als vorig jaar heeft 1 visje het niet overleefd. Te dicht bij de oppervlakte gezwommen waarschijnlijk. Alle geplante nieuwe plantjes lijken het ook nog te doen, kortom; het valt me alleszins mee😉

De zon scheen volop vandaag en het voelde als voorjaar. Dat was het natuurlijk niet, maar hey jezelf voor de gek houden mag best zo nu en dan😀 Merel heeft lekker rondgehuppeld op het gras vandaag;

Eerst durfde ze niet uit haar hok te springen, later maakte ze er een spelletje van; in het hok, uit het hok, in het hok, uit het hok…😉 Aanstaande dinsdag gaan we met behulp van het asiel (Goofy) proberen weer te koppelen. Onze eerste poging is mislukt en Tess heeft Merel de stuipen op het lijf gejaagd, dus zelf een nieuwe poging doen durf ik niet aan. Dus de hulp van experts ingeroepen. Hopelijk kunnen ze straks lekker met z’n vieren in de ren rondbanjeren.

Voor de winter inviel, lag er nog een taak die gedaan moest worden, namelijk het laatste blad opruimen. Je raadt het al; dat is blijven liggen. Grmbl. Man heeft dat vandaag allemaal bij elkaar geharkt, helaas is dus wel een deel van het gras eronder kapot gegaan. Vandaag gelijk maar ingezaaid met herfstzaad, kijken of het aanslaat….

Gelukkig was er hier en daar in de tuin ook al weer nieuw leven te bespeuren! Te beginnen met de moestuinbak die vooraan in de tuin staat! De koude kas heb ik nog gerepareerd want die was ingezakt onder de sneeuw. Gelukkig nog gewoon kunnen maken. Daarin had ik sla en peultjes gezaaid, die zijn inmiddels beiden opgekomen! Daarnaast is de knoflook geplant en daarvan zijn er ook al enkele boven de grond….

Ook komen er al enkele bollen op, volgens mij was dit sneeuwroem;

Verder nog gespot: hyacinten, nieuwe knoppen aan de seringenbomen, de kaardebol loopt (gelukkig!) weer uit, mijn afgelopen zomer gezaaide margrieten zijn gewoon nog hartstikke groen, de ranonkelstruik loopt alweer uit…..

Op naar binnen….vanavond heb ik de eerste dingen al voorgezaaid voor de moestuin. Begon ik vorig jaar pas eind februari, nu besloot ik wat ruimer de tijd te pakken😉
Een bakje tuinkers staat te ontkiemen, daarnaast heb ik 3 soorten sla gezaaid (Italiaanse bladsla, rode eikenbladsla en een bladsla-mix van Vreeken). In mijn kleine kweekkas heb ik ingezaaid: 4x sierpeper Medusa, 4x spaanse peper, 4x cherrytomaat onbekend, 4x ananaskers en een potje met citroenbasilicum en eentje met gewone basilicum.

I’ll keep you posted😉

Geef een reactie

