Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Koude bak

Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag een koude bak. Ideaal dacht ik, maar per saldo kwam het er op neer dat ik eigenlijk niet zo goed wist wat er allemaal in kon ;-) Afgelopen jaar is de  koude bak wel gebruikt, maar niet optimaal. Veel is ook mislukt (andijvie, spinazie, venkel).

Hij is drie keer verhuisd qua plek en staat nu op de grote moestuinbak waarin we ook de knoflook geplant hebben in oktober. Voor de winter inviel heb ik daar nog sla ingezaaid en peultjes. Nu de sneeuw weer verdwenen is, is het zowaar allemaal opgekomen. De peultjes kunnen begin maart verplant worden naar een reguliere moestuinbak want in de koude bak kunnen ze natuurlijk niet klimmen.

Vandaag flink rondgeneusd op internet en heel veel informatie gevonden. Het grootste voordeel van een koude bak is dat je eerder kan telen (duh…) in het voorjaar en dat je dus plagen en ziektes voor bent omdat je buiten de levenscyclus teelt van bijvoorbeeld koolvlieg, rupsen en bladluizen. Daarnaast kan je met behulp van de bak de zomer verlengen, waardoor je in de herfst nog beschutting kan bieden aan bijvoorbeeld herfstspinazie of bietjes. In de zomer kan je er gewoon laagblijvende groenten in kweken en hij kan in de winter nog ingezet worden als extra bescherming voor vorstbestendige groenten zoals bijvoorbeeld veldsla.

Met alle informatie die ik heb gelezen heb ik een overzichtje gemaakt, in welke maand je wat kan kweken in een koude bak. Let wel; het gaat om zaaien, tenzij er achter staat dat het iets anders betreft.

Kalender Koude Bak

Eén reactie

  1. Hoi hoi,

    Thanks voor de lijst, deze info kan ik goed gebruiken en heb het uit geprint, maar even een vraagje, ik neem aan dat sommige voor de voortteelt is? om later uit te gaan planten op een vaste plek of is dit alles in de koude bak?

    3 februari 2013 om 21:30

Geef een reactie

