Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Van basilicum naar pesto

Zelfgemaakte pesto, daar kan geen potje pesto uit de winkel tegenop. Sinds ik het recept ontdekte van Jamie Oliver in zijn boek “Jamie’s dinners”, maak ik met grote regelmaat een bak pesto.

Het recept!
125 g pijnboompitten
1 flinke bos basilicum
30 g Parmezaanse kaas
35 ml olijfolie
1 theelepel grof zeezout
minimaal 1 teentje knoflook (meer mag ook!)

Meng alle ingredienten in een stenen vijzel of keukenmachine. Begin met de pijnboompitten te pletten. Zout, kaas en knoflook erbij, olie eraan toevoegen tot het smeuig wordt. Basilicumblaadjes (fijngesneden met een mes in geval van vijzel) door de massa heen mengen. Eventueel nog wat extra olie toevoegen.

Daar heb je basilicum voor nodig. Véél basilicum. Dus vorig jaar was ik ontzettend gelukkig met mijn basilicumplantjes van Lidl, die in de tuin uitgroeiden tot enorme struiken :-) In de kwekelingenblog is te lezen dat ik nu zelf basilicum aan het kweken ben. Deze zomer dus hopelijk pesto van eigen basilicum! De pesto smaakt erg goed bij deze Italiaanse gehaktballetjes. De balletjes zijn heel geschikt als tapas.

Wij eten de pesto altijd als ik een groentebrood (ook a la Jamie!) maak:

Snij groente in repen (wij nemen meestal courgette, venkel, paprika en wortel) en marineer deze met olijfolie en groene kruiden naar smaak (vers is smaakvoller, maar gedroogd kan ook prima). Bak een ciabatta af in de oven (Ciabatta’s van de Aldi zijn het lekkerst😉 ). Grill de groente in een grillpan of op een bakplaat tot het beetgaar is. Snij de ciabatta open, bestrijk beide delen met de zelfgemaakte pesto en verdeel de (warme) groenten erover. Leg daarop twee bolletjes mozzarella in plakken gesneden. Klap het brood dicht en rol het brood zo strak mogelijk in huishoudfolie. Laat dit even staan; minimaal een half uur, maximaal een halve dag (dan bij warm weer natuurlijk wel in de koelkast wegleggen). Opeten op kamertemperatuur!

Hopelijk kan ik dit jaar na de oogst uit de moestuin ook groenten uit eigen tuin op het brood doen!

2 Reacties

  1. Ik dacht dat pesto grotendeels uit knoflook bestaat … en nu zie ik hier 1 teentje.
    Maar lekker is het wel, zelfs uit een potje.

    1 februari 2011 om 23:41

  2. Ik gebruik meestal wel meer dan 1 teentje hoor, ik hou van knoflook!🙂
    Hoofdbestanddeel van de groene pesto is basilicum en van de rode is dat zongedroogde tomaatjes!

    2 februari 2011 om 13:11

Geef een reactie

