Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Kiemgroente kweken

Wie kent niet die leuke garnering van alfalfa bij je amuse of voorgerecht in een restaurant? Of het plukje rode steeltjes on top van je salade? Dat zijn kiemgroenten. Afhankelijk van de soort, zitten kiemgroenten vol met eiwitten, mineralen, vezels en vitaminen.

Iedereen kent ook wel tuinkers. De meeste scholen gebruiken dit in een groeiproject zodat kinderen kunnen leren hoe plantjes groeien. Tuinkers behoort ook tot de kiemgroente.

Tuinkers staat al weer een aantal weken te pronken op de vensterbank hier. Inmiddels het derde bakje, want ik vind het overal lekker op😉 Op een boterham met kaas, theeworst of zalm, of simpel samen met een beetje suiker op een beschuit met boter.

Zoon en dochter vinden het mooi om te zien, elke dag wordt er geïnspecteerd hoeveel de plantjes nu weer gegroeid zijn. En dus heb ik besloten om mijn assortiment kiemgroente -of spruitgroente zoals het ook wel heet- uit te breiden. Zo ga ik morgen beginnen met een potje mungbonen, die taugé moeten gaan worden😉 Daarnaast nog een mix van zaadjes van radijs en alfalfa.

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dit gaat bevallen én smaken!

De zaden moeten weken in water (6 uur) en daarna 2x per dag gespoeld worden met schoon water. Met een dag of 5 kun je je groenten oogsten. Je kan hiervoor speciale kweekbakjes kopen, maar via Bustani leerde ik dat er ook alternatieven zijn. Ik ga het dus proberen met een schoon (jam)potje en een stukje vliegengaas (wat je normaliter met van dat plak-klittenband voor je ramen kan ophangen). Op de Bustani-website vind je ook do’s en don’ts.

Op de website http://www.kiemgroenten.nl/ kun je ontdekken welke soorten kiemgroente er allemaal zijn. Daar vind je ook informatie over voedingswaarden en voedingsstoffen en je kunt er recepten bekijken!

Een andere vorm van kiemgroente kwamen we deze week in onze eigen fruitschaal tegen😉

Geef een reactie

