Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Zoektocht naar Zinnia’s

Zeg nou zelf: práchtig toch?!

Vorig jaar maakte ik bovenstaande foto in de tuin. Doordat we nogal veel weggehaald hadden (lelijke heesters, coniferen, onkruid) was het hier en daar best wel heel erg kaal in de tuin. Mijn oplossing daarvoor was om allerlei éénjarigen te zaaien. Ook onbekende planten zoals deze kwamen op uit de grote mix aan zaden die ik hier en daar in de tuin gestrooid had.

Ik werd verliefd! Deze bloemen zijn prachtig van kleur, bleven lang goed op de vaas en lang bloeien in de tuin. Maar…… ik kende ze helemaal niet! Het toeval (of lot…😉 ) wilde dat mijn moeder samen met een kennis eens op de koffie kwam. Natuurlijk even een rondje tuin gedaan en kennis riep “Oh, wat een mooie zinnia’s”. Hah! Zinnia’s dus!😀

Vast van plan ze dit jaar weer te zaaien, zocht ik er zaadjes van. Online…..; niet erg veel aanbieders die ze hebben en als ze ze al hebben zijn het ofwel die bolvormige (dan kies ik liever voor echte dahlia’s) ofwel heel erg dure. Toen maar eens gekeken bij het tuincentrum en zowaar: er was een soort die aan mijn wens voldeed. Nu was ik vanochtend toevallig in een andere winkel waar ze ook altijd veel (groente- en bloemen-) zaden aanbieden in deze maanden. Daar viel mijn oog ook op zinnia’s! Een zakje voor 25 eurocent, wat wil een mens nog meer😉 Dus nu heb ik zo’n 5 gram zinniazaden en hopelijk straks in de zomer wat mooie vazen vol!

Deze krijgen dus echt wel een vaste plaats in de tuin! Fijne bijkomstigheid is dat ze vlinders en bijen aantrekken. Helemaal goed dus, aangezien ik graag zoveel mogelijk dieren in mijn tuin heb😉

5 Reacties

  1. Dat is idd een mooie bloeier, grappig he om op zo’n manier aan de naam te komen. Jammer dat ze eenjarig zijn maar zullen ze zichzelf niet gezaaid hebben vraag ik me af.
    Die oranje versie vind ik overigens het mooist.

    24 februari 2011 om 13:30

  2. Nou, ze zouden zichzelf dus inderdáád moeten uitzaaien, maar…ik heb geen zaadjes kunnen spotten! Heb ze wel laten staan dus als ze er toch inzaten zullen ze wel in de tuin terecht gekomen zijn. We zullen zien!😉

    Qua kleur ben ik eigenlijk helemaal niet zo van de oranje en geel, maar deze oranje spettert inderdaad je tuin uit, erg mooi! Ze doen me denken aan gerbera’s, 1 van mijn favoriete bloemen!

    24 februari 2011 om 19:41

  3. vuurbloem

    Zeker mooie bloemen zijn dit!

    25 februari 2011 om 10:57

  4. *knikt*
    Heul mooi! Eens kijken of ik dit jaar zaden kan verzamelen.

    25 februari 2011 om 20:35

  5. sonja demmers

    Hoi . Ik zag op mijn werk deze bloemen staan en was meteen verkocht. Ik heb toen een hele zak zaad gehad die ik volgend jaar overal in mijn klein tuintje ga zaaien en ook in potten. Maar ik kan ook wel wat missen zodat ik andere ook blij kan maken.

    Groetjes Sonja

    20 december 2011 om 11:10

Geef een reactie

