Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Rhaphigaster nebulosa – De grauwe veldwants

Afgelopen week las ik op één van mijn favoriete blogs iets over een wants die zeldzaam is in Nederland. Eergisteren was ik bezig om het schuurtje achterin de tuin in te pakken en daar zag ik ook een wants en moest gelijk denken aan de blog die ik gelezen had. Normaal zijn wantsen niet zo groot, maar deze viel mij juist op vanwege zijn formaat.

Gisteren ging ik op zoek, kijken of hij nog ergens in de buurt van het schuurtje was. Zou wel heel toevallig zijn, maar je weet het maar nooit😉 Helaas niet gevonden dus daarna ging ik verder met spullen verhuizen van de ene naar de andere schuur. En toen kwam ik hem dus toch nog weer tegen! Gelijk gevangen, camera gepakt en wat plaatjes geschoten. Het blijkt dus inderdaad de (in Nederland) zeldzame wants te zijn! Gaaf toch?😀

Informatie van de site van de Vereniging voor Natuur- en Milieueducatie:

Deze wants soort bereikt een lengte van 14 tot 16 millimeter. De wants leeft op verschillende houtige gewassen. Af en toe zuigt het op dode insecten.In het late voorjaar leggen de vrouwelijke wantsen ongeveer 40 eieren op verschillende delen van planten. De jonge larven die variëren in kleur en kunnen vliegen. Ter bescherming tegen roofdieren hebben ze stinkende klieren op hun rug. Als ze zich bedreigdvoelen wordt een sterk ruikende afscheiding vrijgegeven.

4 Reacties

  1. Let maar op, in het najaar zul je er een hele bups hebben, en volgend jaar nog meer.:-)

    7 april 2011 om 23:25

  2. Porto

    Hoezo zeldzaam? Ik heb in de afgelopen 2 maanden er al 3 m’n kamer uit gemikt!
    Waar ze vandaan komen weet ik niet, heb nu echt geen ramen open staan, maar ik hoop niet dat ik een nest in m’n kamer heb!

    2 maart 2012 om 01:04

  3. Oeh, in je kamer is vervelend inderdaad. Wat betreft de zeldzaamheid; Op waarneming.nl staat de grauwe veldwants in het rood. In Nederland is het daarmee een zeldzame wants.

    2 maart 2012 om 12:31

  4. Dennis

    Hoezo zeldzaam, maak er zeker 3 per dag dood op mn zolder, hoe kom ik van die beesten af, denk dat ze in mn dak isolatie zitten..

    26 februari 2013 om 21:57

Geef een reactie

