Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Planten, groente en kruiden in potten

Via de statistiekentool van WordPress zie ik dat veel mensen op mijn blog komen die zoeken naar informatie over het kweken van groente en kruiden in potten. Dus leek het mij een logisch vervolg dat ik wat informatie bij elkaar typ😉

Uit eigen ervaring kan ik in elk geval vertellen dat bepaalde planten, kruiden en groenten heel goed willen groeien in bakken of potten.  De volgende soorten hebben het de afgelopen jaren goed gedaan hier of bij bekenden:

Planten:
Goudsbloem
Korenbloem
Phlox leopoldii
Koekoeksbloem
Phlox paniculata
Moederkruid
Akelei
Margriet May Queen
Hosta
Ranonkelstruik

Groente:
Sla (zowel krop- als pluksla)
Parijse worteltjes
Lente-ui
Spinazie (balkonbak)
Tomaten (struiktomaat, snoep- of cherrytomaat)
Paprika
Courgette (zorg voor 2 planten ivm een betere bestuiving)
Komkommer (wel met een klimrek in de pot!)
(Sier-)peper
Snijbiet
Aardbeien

Kruiden:
Kervel
Munt
Bieslook
Rozemarijn
Komkommerkruid
Salie
Tijm
Peterselie
Ananassalie
Lavas / Maggikruid
Lavendel

Wat tips voor een succesvolle kweek:

– planten in potten hebben sneller behoefte aan verzorging (water, mest, goede standplaats) dan planten in de volle grond.
– zorg voor goede afwatering; gebruik binnenpotten of boor gaten in de buitenpot en leg steentjes, scherven of piepschuim onderin de pot
– terracotta potten zijn poreus en dus moet er vaker bewaterd worden, je kan ook kiezen voor geglazuurde potten
– eens per week je potten nakijken; uitgebloeide bloemen er uit, dode en zieke bladeren afknippen, controleren op plagen, onkruid verwijderen, hoge groeiers aanbinden
– gebruik vorstbestendige potten
– potten met winterharde planten kan je inpakken met folie of jute met wat stro
– maak potten na gebruik altijd schoon met heet water zodat eventuele ziekten en schimmels niet overgedragen worden
– water geven gebeurt het beste ’s avonds zodat het water het best benut wordt door de planten

Een heel goed boek waar ik ook veel tips uit heb kunnen halen: Zelfgeoost.

 

Eén reactie

  1. Marielle

    Het allerbelangrijkste vind ik de potgrond.Zelf gebruik ik vaak cocopeat, dit scheelt water geven.Dit jaar geen cocopeat nog, heb andere (in de aanbieding) potgrond gekocht.
    Potten schoonmaken heb ik nog nooit gedaan (bloos)
    En wanneer de planten de winter moeten overleven dan zorgen dat de potgrond niet te nat is/wordt.

    15 april 2011 om 20:27

Geef een reactie

