Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

30 day challenge: de minst lekker geurende bloem in je tuin

Dat is een makkie: de Datura stramonium oftewel de doornappel! Bah wat een ranzig plantje😉 Zijn geur is penetrant en zo vies dat ik niet eens kan omschrijven waar de geur op lijkt.

Op dit moment staat hij niet (meer) in mijn tuin, maar vorig jaar had ik hem wel, hij groeide tussen de tegels op het terras. En wat is hij mooi!

De reden om hem weg te halen (of beter gezegd; zichzelf niet uit te laten zaaien) is omdat het een zeer giftige plant is die hallucinogene alkaloïden bevat. Aangezien de kinderen vaak in de buurt van de plant speelden leek het me wel zo verstandig. Ik wil hem dit jaar wel weer zaaien, maar dan ergens achter in de tuin plaatsen.

Van Wikipedia:
Een oude mythe vertelt het verhaal van de prachtige doornappelboom in het paradijs. Toen de slang Eva had verleid tot het eten van de verboden vrucht, sprak God een vloek over hem uit. De slang kronkelde om de toen nog prachtige doornappelboom en verontreinigde deze. Hierdoor werd de doornappelboom steeds kleiner, totdat het een kleine plant was geworden. De appels draagt hij nog steeds. De stekels verbeelden de tanden van de slang waaraan hij zijn lot heeft te danken.

De doornappel staat bekend als heksenkruid. Volgens overleveringen zou de doornappel door heksen gebruikt zijn in hun vliegzalf.

2 Reacties

  1. Eigenlijk vind ik er wel iets aangenaams aan zitten. Bitter, scherp, maar wel iets bijzonders.. of zou het de traditionele achtergrond zijn?😉

    10 mei 2011 om 11:16

  2. Nah…. je moet er van houden😉 Ik gok op de achtergrond!

    11 mei 2011 om 08:00

Geef een reactie

