Mijn tuin gevangen in letters, elke dag een nieuwe ervaring

Warm!

Aaah verkoeling! Na de nachtelijke regenbuien is het een beetje afgekoeld. Echt maar een beetje dus (helaas) want het noodweer is uitgebleven hier. Wel heeft het geregend, dus ik gooi de schuifpui open en loop naar buiten, de tuin in! Na drie passen loop ik naast de tomatenkas en de geur komt me tegemoet.

Opnieuw grinnik ik bij de gedachte dat ik amper twee jaar geleden bijna nooit een tomaat aanraakte, laat staan dat ik ze at. Ik snuif nog een keer diep de karakteristieke geur op en loop door. Rechts in de kruidentuin zie ik de eerste gele zonnebloem in bloei staan, prachtig!

Mijn voeten koelen af door de regen op het gras. Lekker fris. Bijna bij de vijver aangekomen houd ik mijn pas iets in, als ik langzaam over het bruggetje heen loop, blijven de kikkers vaak wel zitten op de rand. Dit keer niet, ze plonzen het water in. Er blijven er wel twee zitten, op de bladeren van de waterlelie. De waterlelie die dit jaar een keer zo groot is geworden. Enorme bloemen, die in de loop van de ochtend open gaan en ’s avonds laat, of bij regen, weer dicht gaan.

                     

Vaag ruik ik de rozen, er staat er op dit moment nog eentje goed bij, de rest is jammer genoeg verregend. De klaprozen doen het daarentegen geweldig! Stiekem verheug ik me al op het oogsten van de zaden. Zodra het bovenkantje los komt te staan van de bol, kan je hem er makkelijk afdraaien en de bol geeft dan wel honderden zaadjes. Machtig mooi!🙂 Ik loop door naar de moestuin en die dat er alweer veel oogstklare peultjes hangen, de spinazie moet eruit en ik moet dringend nieuwe groenten zaaien, voordat het te laat is!

De zon brandt al op mijn rug ondanks het vroege tijdstip, de vogels genieten van de verfrissende regen van afgelopen nacht en kwetteren volop. De hommels, bijen en zweefvliegen zwermen om de klaprozen heen en verder is er weldadige rust. Ik loop helemaal naar achteren en verschuil me een beetje bij de stenen barbecue die naast het schuurtje staat.

Langzaam draai ik mijn hoofd en kijk naar een bepaalde tak in de hazelaar die deels over de compostbakken hangt. Ja! Daar zit ‘ie nog! Het jonge mereltje wat ik gisteren redde uit de klauwen van een kat. In de verte hoor ik mama -of papa- merel kwetteren op de toon waarmee ze aankondigen dat ze er aan komen. Ik hou me stil. Ik hoor ineens geklop op hout en probeer te ontdekken waar het vandaan komt.

Ik kijk naar links en ontdek in een hele oude robinia de boomklever. Plotseling hoor ik veel regendruppels uit de boom vallen en draai mijn hoofd weer naar rechts. Goed kijken levert een eekhoorntje op die van de hazelnoten gaat snoepen. Op anderhalve meter boven me springt hij van tak naar tak, een prachtig schouwspel.

Ik hoor de papa -zo blijkt- merel aankomen en hou me extra stil. Eerst zit hij op de schutting…. dan hupt hij naar de tak waar zijn kindje op zit. Hup, bekkie open en papamerel stopt er wat in. Zo lief om te zien! Papamerel vertrekt weer voor nieuw voedsel en komt even later opnieuw zijn kunstje vertonen.

Ik sluip stiekem weg en haal de peultjes van de planten. Ondertussen begint het te regenen. Ik verzamel nog snel alle peultjes en ren dan naar huis, ondertussen alle tuinschoonheid achter me latend zonder het nog een blik waardig te gunnen.

4 Reacties

  1. Leuk verhaaltje, net of ik het meebeleef. Zonnebloemen al in bloei? Hier beginnen ze net knoppen te krijgen maar de planten zijn pas een klein metertje hoog. Wat leuk om een boomklever in de tuin te hebben, je krijgt ze zo moeilijk op de foto! Mooie collage van de bloemen trouwens.

    29 juni 2011 om 23:36

  2. Dat was ook de bedoeling, dan is mijn opzet mooi geslaagd😉
    Yes zonnebloemen nu al inderdaad! Inmiddels al weer meer dan 1…..

    De boomklever was er vorig jaar ook, dit jaar hebben ze genesteld bij de buurvrouw in de tuin dus ik mag meegenieten😀

    Bedankt voor je compliment! Ik *hartje* klaprozen!

    30 juni 2011 om 19:38

  3. Boomklever en Eekhoorn?!!! Heb jij dan een bos in je tuin? 🙂

    13 januari 2012 om 14:33

    • *knikt* Bijna wel! Zie voor een actuele foto (van het achterste deel van de tuin)
      Dag 13

      Helaas is er toevallig gisteren gekapt, en zit er dus een ‘gat’ in ‘mijn bos’ :-((((

      13 januari 2012 om 14:51

Geef een reactie

